بررسی تفاوت های سیستم های مانیتورینگ صنعتی SCADA و HMI

تفاوت سیستم مانیتورینگ صنعتی SCADA HMI

تفاوت سیستم مانیتورینگ صنعتی SCADA HMI – تفاوت بین HMI و SCADA سوال گیج کننده ای است که بسیار مورد پرسش قرار میگیرد. تقریبا همه میدانند که HMI ها بخشی از یک سیستم اسکادا بشمار می آیند، اما عدم فهم صحیح موضوع از آنجا ناشی می شود که بسیاری از اوقات کاربران از HMI به صورت مستقیم در یک سیستم استفاده میکنند. در یادداشت امروز به مقایسه دو سیستم HMI و SCADA می پردازیم.

سیستم های اسکادا (SCADA) نوعی سیستم کنترل صنعتی بشمار می آیند. آنها ذاتا سیستم های خیلی بزرگی هستند که محیط های وسیعی را پوشش میدهند. این محیط ها معمولا میتواند به بزرگی کل فضای یک سایت صنعتی باشد. هرچند که تمامیت یک سیستم اسکادا از طریق آرایش  زیر-سیستم (Subsystem) های موجود در پلنت های صنعتی محقق میشود. وظیفه کنترل و مانیتورینگ در محیط های صنعتی توسط انواع مختلف کنترلر (PLC) ها، ترمینال یونیت های راه دور (RTU)، سیستم های نرم افزاری، ابزاردقیق های مختلف و HMI ها انجام میشود.

به این صورت، دیتا جمع آوری شده و به اتاق یا مرکز کنترل گزارش می گردد. PLC ها و RTU ها اکثریت فعالیت های روتین را انجام می دهند، اما اپراتور ها می توانند کنترل کل سیستم اسکادا را به وسیله فرامین  کنترلی نظارتی بر عهده بگیرند. برای مثال، یک PLC می توان شیر ها و پمپ های یک سیستم هیدرولیک را کنترل کند، ولی یک اپراتور در سطحی بالاتر قادر خواهد بود شرایط کاری را طوری تنظیم کند تا PLC به آن شرایط پاسخگو باشد.


Human Machine Interface – HMI

به محض آنکه دیتا از طریق زیر-سیستم ها جمع آوری گردید، شما درگیر HMI میشود. یک HMI دیتا را جمع آوری نمی کند بلکه دیتا را به صورت قابل رویت (ویژوال) به اپراتور گزارش میکند. HMI معمولا از یک دیاگرام برای نمایش شرایط کاری در کارخانه استفاده میکند. دیاگرام ها می توانند از یک چراغ استپ ساده که در عمل مانیتور شده است تا سیستم های مولتی اسکرین که یک سیستم کامل را نمایش میدهد، متغیر باشند. سپس اپراتور ها می توانند از این دیتا و تحلیل آن به منظور انجام تغییرات و یا ابطال روتین های PLC ها و دیگر سیستم ها استفاده کنند.  همچنین می توان اطلاعات محاسبه ای برای امور مدیریت و تعمیر نگهداری، اطلاعات تشخیص اشکال و راهنماهای عیب یابی را نیز به HMI اضافه نمود.

اسکادا در حقیقت جمع کل سیستمی است که فعالیت های یک پلنت صنعتی را کنترل و مانیتور میکند. اما در حالت کاری نرمال، ما با بیشتر بخش های های آن سر و کار نخواهیم داشت. اکثر اوقات، تنها  HMI دیده میشود و با آن کار میشود. به همین علت است که مردم فکر می کنند SCADA و HMI شبیه هم هستند و یا اینکه آنها پیاده سازی های مختلفی از یک سیستم یکسان هستد، در حالی که HMI تنها بخشی جدایى ناپذیر از یک SCADA است.

اگر یک سیستم SCADA را به عنوان یک ماشین فرض کنیم، HMI در حقیقت تنها نقش داشبورد را در آن دارد. یک ماشین از تعداد زیادی ابزار و سیستم های کوچک تشکیل میشود، ولی همه اطلاعات بدست آمده از این بخش ها روی داشبورد به راننده گزارش میشود. از همین جا، راننده می تواند تغییرات و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد.

تفاوت سیستم مانیتورینگ صنعتی SCADA HMI

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *